Duurzaam vervoer bij MKN: 35% minder CO2- en 75% minder fijnstofuitstoot

MKN is ambitieus als het gaat om duurzaam vervoer. En heeft daarin ook al flink stappen gezet. Het doel voor 2025: 35% minder CO2- en 75% minder fijnstofuitstoot. In dit overzichtsartikel leest u de belangrijkste projecten die hier aan bijdragen (of bekijk onze infographic).

Samen werken voor minder kilometers

Tot 3 jaar geleden deed MKN al het vervoer zelf met eigen vrachtwagens en bestelbus. Nu werkt het bedrijf intensief samen met andere vervoerders. Iedere partner doet waar het goed in is.

Geen dubbel werk in de winkelstraat

‘Het gaat erom’ , legt Firas uit, ‘dat we pakketstromen bundelen. Wij kijken waar andere vervoerders al naartoe gaan en daar maken we gebruik van. Kleine pakketten kunnen gewoon mee met een pakketvervoerder. En als partners met tijdschriften de winkelstraat inrijdt, dan kunnen ze ook een zending van ons meenemen of andersom.’

Doen waar je goed in bent

Doen waar je goed in bent MKN is goed in grotere zendingen, kleinere zendingen besteden ze nu vaak uit, behalve als ze toch op de route liggen.Elke dag beoordelen we met eigen software welke zendingen we zelf doen en welke we uitbesteden aan een partner, voor de minste kilometers en daarmee de laagste prijs en CO2- en fijnstofuitstoot. Dat is de kern van onze aanpak.’ Dankzij de netwerkpartners zorgt MKN ervoor dat de eigen wagens, maar ook die van partners optimaal beladen zijn. ‘Ook dat zorgt ervoor dat we gezamenlijk zo min mogelijk kilometers rijden. We overleggen ook met partners over de verduurzaming van hun wagenpark. Duurzaamheid speelt in partnerships een duidelijke rol.’

Elektrische stadsdistributie in binnensteden

In drukbevolkte binnensteden is schoon elektrisch transport extra waardevol. Daarom levert MKN in verschillende steden zendingen af aan de rand van de stad. Elektrische voertuigen van een lokale partner garanderen vervolgens CO2-neutrale aflevering en nul fijnstofuitstoot.

Gebruik van schone diesel

MKN is in Nederland overgestapt naar een dieselbrandstof die voor 20% bestaat uit HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is een afvalproduct uit resten van plantaardige oliën die eerst een voedseldoel hebben gediend. Met HVO realiseert MKN een CO2-reductie van 15% en een fijnstofreductie van 30%.

920.000 liter schone brandstof MKN-vrachtwagens en bestelbus tanken in Nederland 920.000 liter HVO per jaar. Arjan: 'HVO kan je niet overal in Nederland tanken. In Culemborg werken we samen met Van Dijkhuizen waar we HVO tanken. Op onze overslagpunten in Meppel en Den Haag maken we gebruik van een mobiele tankinstallatie om HVO te kunnen tanken.

24 uur per dag rijden met schone LNG-vrachtwagens

MKN heeft voor het langeafstandswerk zijn eerste LNG-vrachtwagen gekocht. Deze schone vrachtwagen zorgt voor 22% besparing op CO2-uitstoot vergeleken met dieselvrachtwagens. En maar liefst 95% minder fijnstofuitstoot

Goedkoper en schoner

LNG staat voor Liquid Natural Gas (vloeibaar aardgas). LNG geeft niet alleen minder uitstoot, het is ook schoner voor de motor. Bovendien heeft de motor minder onderhoud nodig dan een dieselmotor. De LNG-auto van MKN rijdt lange afstanden, 24 uur per dag en is goed voor 185.000 kilometer per jaar in de Benelux.

50 schonere dieselvrachtwagens met Euro6-motoren

De nieuwste generatie dieselmotoren in vijftig nieuwe MKN-bakwagens zorgt voor een daling in fijnstofuitstoot.

Groen gas

In toekomst MKN wilt voor vier van zijn auto's voor voertuigen op BIO-CNG. Deze twee Iveco Daily's Blue Power zet MKN in voor de bevoorrading van winkels in binnensteden. De voertuigen stoten 90% minder CO2 uit dan reguliere busjes en kennen nauwelijks NOx-uitstoot. Beter voor mens en milieu.


Duurzame toekomst van MKN

Manager Basil verwacht met deze mix van maatregelen en projecten in 2025 de ambitieuze doelstellingen te halen van 35% CO2- en 75% minder fijnstofuitstoot.

In 2021 wilt MKN voor vier van zijn auto's voor voertuigen op BIO-CNG. Deze auto's Iveco Daily's Blue Power zet MKN in voor de bevoorrading van winkels in binnensteden. De voertuigen stoten 85% minder CO2 uit dan reguliere busjes en kennen nauwelijks NOx-uitstoot. Beter voor mens en milieu.